Kdo je @laulau_blogger? 

Laura Stražanová je mladá maminka z Prahy, kterou na Instagramu najdete pod přezdívkou @laulau_blogger. Laura je jednou z našich ambassadorek pro dětskou kosmetiku NAIF. Influencerství se věnovala už před narozením dcery Luny. Jaké byly její začátky, jak vnímá instagramový svět dnes a jak přistupuje ke spolupracím se dozvíte v rozhovoru, který jsme pro vás připravili. 

vlhčené ubrousky Naif pro děti a miminkaKosmetika Naif v e-shopu

Lauro, prozraďte nám, jaké byly vaše začátky? Věděla jste od začátku, že se chcete věnovat sociálním sítím a být influencerkou? Jak jste se k influencerství dostala? 

Laura: Chci na začátek poděkovat, že mohu tvořit a být součástí týmu značky NAIF v České republice. Já po pravdě ani nevím, kde byl ten začátek. Ale dělala jsem v minulosti pro bulvár a věděla jsem, že nechci být jen pisálek, ale že chci být i na té druhé straně. Právě v bulváru se mi začaly otevírat nové možnost a příležitosti.

Na Instagramu máte aktuálně více jak deset tisíc sledujících. To není málo. Jak dlouho vám trvalo takového počtu sledujících dosáhnout? Jakým způsobem jste toho dosáhla?  

Laura: Ufff trvalo to, řekla bych, že plus mínus 2 roky. A čím? Myslím, že holky mají rády moje fotky a nápady, ale také mi samozřejmě pomohlo sdílení od opravdu “velkých influencerek” nebo třeba soutěže. V neposlední řadě také říkám, co si myslím, což má u některých sledujících úspěch.

Při vyšším počtu sledujících se občas začnou ozývat zlé hlasy v podobě negativních komentářů, zpráv nebo hejtů. Musela jste něco takového někdy řešit? 

Laura: Bohužel musela.  A nejhorší je, že je to v 99% případů člověk, co vás zná, ale schová se za fake profil. Nebo aspoň u mě to tak bylo. Bylo to poté, co jsem zveřejnila fotku, na které kojím Lunu. Ten profil a jeho koment šly okamžitě do blokace. Nebudu u sebe na profilu trpět zlo, nenávist, nadávky a už vůbec ne když je do toho zapletená moje dcera. Ráda si ale poslechnu konstruktivní kritiku, s tím jsem v pohodě. :-)

Momentálně jste na rodičovské dovolené s vaší holčičkou Lunou. Čemu jste se věnovala předtím? Byla jste už influencerkou na plný úvazek? 

Laura: Jak už jsem říkala. Byla jsem redaktorkou v bulváru. To jsem dělala do konce roku 2018. Poté jsem se rozhodla jít cestou freelancera – dělala jsem marketing, brand management a správce sociálních sítí. Mám jednu značku, kde jsem spoluautorem. A pracuju i s Lunou. Nikdy to ale není na úkor malé, pracuji vždy po večerech, až když usne.

Péče o miminko a péče o Instagram 


Jak těžké je skloubit péči o miminko s péčí o váš instagram? Pro ty, co vás sledují, to může občas vypadat, že váš den má 48 hodin a máte vlastně neustále telefon v ruce. 

Laura: Musím říct, že u nás není problém nic, protože jsem toho názoru, že jaké si to uděláš, takové to máš. Telefon se snažím před malou dávat stranou, jelikož ji extrémně fascinuje. :-D 
Takže když mám chvilku, nahodím stories, když se chvilka nenajde, tak se nehroutím. Nejsem typ maminky, která postuje denně, nebo dokonce i víckrát za den. Moje posty jsou promyšlené a připravené tak, abych byla spokojená. Nedávám tam něco jen proto, aby řeč nestála. :-) 

Změnil se nějak váš přístup k Instagramu a influencerství po té, co se narodila Luna? 

Laura: Ani bych neřekla. Samozřejmě Lunču zveřejňuji s rozumem. 

Co říká váš přítel na to, že má doma influencerku? 

Laura: Můj přítel mě zná asi jako nikdo jiný a moc mě podporuje v tom, co dělám. A funguje to i opačně. Jediné, co ho nebaví je běhat nahoru dolů pro balíčky. Ale jinak mě podporuje. A povinně vše lajkuje. :-D (smích) 

Jaký je váš názor na influencerky maminky? Občas se objevuje názor, že není v pořádku, když maminky veřejně prezentují fotky svých dětí, nebo je dokonce používají pro propagaci produktů. 

Laura: Myslím si, že se může každá maminka rozhodnout sama, co kam dá, nebo ne. Na druhou stranu bych řekla, že “mama influencerky” jsou někdy “moc hrrr”. Sama se nechci škatulkovat jako mama influencerka, protože jsem to dělala dávno předtím narozením Luny. 

Spolupráce na Instagramu, věčné téma

Jak ke spolupracím přistupujete vy sama? 

Laura: Hlavně pečlivě! Nedělám spolupráce, kterým nevěřím, které se mi nelíbí, nebo prostě je dělat nechci. Vážím si každé jedné nabídky a nestydím se za to, že některé firmy jsem oslovila sama. Snažím se spolupráce dělat pečlivě a hlavně vše, co je na mém Instagramu, tak reálně používáme. Nikdy nepropaguju něco, co neznám.

Stává se, že spolupráce také odmítáte? Pokud ano, z jakého důvodu? 

Laura: Ano, a dokonce velmi často. Odmítám i placené spolupráce. Vadí mi, když mě firma osloví s tím, že se jim moc líbí můj profil a pak chtějí, abych na stories a do postů dávala jejich tvorbu. Také odmítám produkty, které neznám, neztotožňuji se s nimi nebo je nepotřebuji, jako například časté nabídky na dětskou kosmetiku. :-) NAIF milujeme a neměnila bych, i kdyby mi někdo nabídnul desítky tisíc za promo. A to myslím úplně vážně!

Jak se díváte na některé profily, které propagují během jednoho týdne hned několik sobě si konkurujících značek? Jak si myslíte, že to působí na publikum? 

Laura: Můj pohled je možná malinko jiný už jen proto, že to vidím i z té druhé strany jako brand manager nebo social media manager. Influencerky které to dělají, si musí uvědomit jediné, a to, že tím ztrácí důvěru lidí. I když se to na první pohled zdá super mít doma xy věcí zdarma, tak sledující nejsou úplně hloupí. 

Nákupy sledujících,  temná stránka influencerství 

Co si myslíte o nakupování si sledujících? Má vůbec běžný uživatel Instagramu šanci takový podvod odhalit? Nebo také firmy, které si vybírají, kdo bude jejich brand propagovat? 

Laura: Tak tohle téma řeším i u mě na profilu a musím říct, že mě to vytáčí. Protože denně vidím maminky, které se snaží, mají krásné profily, jsou pokorné, milé, věnují se dětem, jdou příkladem a mají 2-3 tisíce sledujících. A pak jsou tu holky, které si nakoupí sledující, lajky a denně dělají unboxing pro 5 až 10 firem. Firma, ale i běžný uživatel, by neměli hodnotit profil podle toho, kolik lidí jej sleduje. To je totiž největší chyba! Je důležité se podívat, jestli má adekvátní počet lajků na to, kolik má sledujících. A podívat se, kdo příspěvky lajkuje. Například hodně arabských a ruských profilů vypovídá o tom, že je to nakoupené. Taky komentáře, jsou tam? Nejsou tam? Pokud píšou komentáře stejní lidé, je to taky velmi “nápadné”. Pokud jsou sledující z ciziny jako Indové, Arabové, Rusové nebo i profily bez profilovek a podivných jmen, tohle vše ukazuje na nakoupené sledující, lajky. Takové profily jsou úplně k ničemu.
Co máte na práci influencerky a obecně na instagramu ráda a co vám naopak vadí? 

Laura: Jsem ráda za možnost poznávat nové lidi, značky a baví mě tvořit. Baví mě také říkat svůj názor veřejně. Jsem vděčná za všechny příležitosti, které se mi naskytly díky instagramu. Vadí mi, že instagram samotný hodně koriguje, co lidé uvidí a co ne. Proto některé posty, které já považuji za krásné, nevidí ani jedna desetina mých sledujících a přijdu si, že to vytvářím spíš sama pro sebe. :-D Ale z toho se pak zase rychle oklepu. :-)

Lákavý svět instagramu 


Spousta maminek sní o tom, že se také stanou influencerkou, oslovují značky a snaží se získat spolupráce. Co si myslíte, že je na tom nejvíce láká? 

Laura: Myslím, že nejvíce je láká vidina mít věci zdarma, a to je na tom právě špatně. Pokud vás to nebude bavit, nebudete mít cit pro focení a celkově v sobě nemáte nějaké estetické cítění, je to takové o ničem. Pokud ale má profil jinou přidanou hodnotu, pokud má co říct a sdělit světu, tak proč ne. Ale myslím si, že tohle chybí i maminkám, které těch sledujících mají víc. :-) 

Co byste těmto maminkám vzkázala?  

Laura: Nemyslím si, že jsem v pozici, kdy bych mohla někoho poučovat. Ale pokud vás to baví a chcete to dělat, dělejte to s láskou. Počkejte si a neoslovujte firmy na spolupráce při 500-1000 sledujících. Pokud k tomu nemáte vztah a jde vám opravdu jen o věci zdarma, rovnou to zabalte.

Instagram vs. realita 

Některé mama profily mohou vzbuzovat představu, že dítě je pořád hodné, interiér dokonale uklizený a vyladěný, maminka vaří, peče, žehlí a ještě stíhá vypadat vždycky skvěle, mít dokonalý make-up, vlasy a ještě stihne romantickou večeři s manželem. Je to realita? Nebo jen touha prezentovat dokonalost? V čem to může být nebezpečné? 

Laura: Myslím, že to může být reálné, ale jen občas. Určitě každý den není zalitý sluncem. Bohužel některé maminky se takto snaží prezentovat, ale paradoxně je to u nich v reálu přesně naopak! Nebezpečné to může být určitě. Ostatní maminky pak můžou mít mylnou představu o tom, jak to „normálně“ chodí jinde a cítí se neschopné nebo jako špatné mámy. Je důležité, aby vše bylo prezentováno s rozumem. 

Je nějaký komentář z poslední doby, který vám utkvěl v paměti? 

Laura: Nedávno mi u jednoho postu napsala jedna paní, že tím, že se prezentuji jako influencer a rozhodla jsem se sdílet svůj život na sociálních sítích, jsem povinná si poslechnout všechny urážky, námitky a poznámky v komentářích. Tak bych jen chtěla uvést na pravou míru, že mnoho maminek včetně mě, dává na sociální sítě jen to, co chce, což tvoří cca 5 % z reálného života. A i kdyby to bylo 100 %, nikdo nemá právo posuzovat mě na základě fotek. 

Lauro, děkujeme za všechny odpovědi, za tvoji otevřenost, upřímnost a věrnost kosmetice NAIF

Laura: Děkuji moc za možnost být jednou z NAIF maminek. Je to jedna ze spoluprací, která mi přirostla k srdci. 

Kosmetika Naif v e-shopu